Hoe vaak gebeurt het niet dat je terugkomt van een netwerk event of beurs met een beetje een bleh gevoel. Je hebt misschien wel interessante gesprekken gehad maar niets concreets. Mensen hebben een verhaal over je uitgestort waar je niets mee kan (of misschien heb je dat zelf wel gedaan). Hoe fijn zou het zijn als je op zo’n event gewoon echt persoonlijk contact zou hebben én je kansen kan pakken?
Marjolein Jacobs van EIGEN-WIJS heeft ons in een interactieve workshop meegenomen in de kunst van persoonlijk contact maken.
Om te beginnen de fases van persoonlijk contact. Eerst (oog)contact maken. Het gesprek aangaan, aftasten, ontdekken wie de ander is. En dan pas bekijk je of je wat voor elkaar kan betekenen en uiteraard een passende afronding. Ook als blijkt dat je zakelijk (op dat moment) niets voor elkaar kan betekenen.
Daarna gingen we aan de gang met de vraag hoe je een gesprek in goede banen leidt. De truc is om van te voren goed te bedenken wat jij wil bereiken. Wie, wat voor soort mensen, wil je spreken? Wie zeker niet? Wat moet het resultaat zijn aan het eind van de dag?
Wanneer je dat helder hebt kun je gaan bedenken welke vragen je kan stellen. Vragen waardoor je meteen een idee hebt of jij wat kan betekenen voor de persoon die je aanspreekt én waarmee deze persoon ook meteen getriggerd wordt.
Op een botenbeurs triggerde de vraag ‘Zoet of zout?’ mensen om even stil te staan. Soms kan het begin ook zo simpel zijn als ‘waarom ben jij hier?’
Wat mij betreft was de kern toch wel goed weten wat jij wil bereiken, vragen stellen en vooral luisteren. Kortom een interessante avond met leuke voorbeelden en stof tot nadenken.
(Verslag van Judith van Barlingen)